do not visit

Nio inspirerande exempel på posters för att lyfta fram ditt budskap

Vill du dela ditt budskap med världen? Då är det dags att ta fram det ur din smartphone! Innan vi hade notifikationer på sociala medier och digitala inbjudningar, använde vi de gamla hederliga posterna för att sprida våra budskap. Trots framväxten av realtidsteknik fortsätter posters att vara ett huvudsakligt sätt att marknadsföra en kampanj, en åsikt eller ett evenemang till en större publik på.

Posters är ett pappersbaserat medium som kan placeras var som helst, från utanför en lokal till populära transportnav och lokala företag, vilket gör dem otroligt kostnadseffektiva och extremt anpassningsbara. Om du söker nya sätt att sprida ditt budskap till världen på, kolla in dessa tips för kreativ posterdesign, komplett med nio exempel på posters, för att väcka din inspiration!

Viktiga punkter från denna artikel:

  • Posters är bland de mest vanliga och kostnadseffektiva marknadsföringsmaterialen för att förmedla ett budskap, annonsera ett varumärke och marknadsföra en händelse.

  • En väl utformad poster bör innehålla enkel text, iögonfallande grafik, effektivt användande av färger och typsnitt, samt korrekt användning av negativt utrymme.

  • Vanliga exempel på posters inkluderar kampanjposters, evenemangsposters, konsertposters, filmposters, kampanjposters och skolposters.

Vad kännetecknar en bra posterdesign?

good example poster design

Oavsett om du ser dem när du väntar på tunnelbanan eller när du går in på din favoritkonsertlokal,finns posters överallt - och det finns en bra anledning till det! Posters är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra något. Men vad innebär en bra posterdesign? I grund och botten måste en bra poster ta hänsyn till sin målgrupp och sitt syfte, ha ett klart budskap och använda lämpligt vitt utrymme.

Men du vill förmodligen inte bara ha en bra poster - du vill förmodligen ha en kreativ posterdesign! En kreativ poster utnyttjar det vita utrymmet i mediet (området utan bilder eller text) för att framhäva iögonfallande visuella element, som högkvalitativa illustrationer. Kreativa posterexempel har också en effektiv användning av både färger och typografi, vilket vi förklarar mer detaljerat nedan.

Så här marknadsför du ditt budskap på en poster

Det finns otaliga exempel på hur poster kan användas kreativt för att marknadsföra ett budskap, oavsett om det gäller kommande konstutställningar, rockkonserter, unika turistkampanjer eller infografik. Nu när du har en förståelse för vad som utgör en bra design, är det dags att diskutera hur du skapar den. Använd denna steg-för-steg guide för att marknadsföra ditt budskap med hjälp av de åtta elementen i effektiv posterdesign.

1. Välj ett tema. Innan du börjar med att brainstorma designidéer, bestäm vilken typ av stil du vill att din poster ska ha. Du kan till exempel välja en Art Graphique-stil med djärva former och grafik eller en Fotografistil med högkvalitativa foton.

2. Välj en färgpalett. Färgschemat du väljer kommer att återspegla den övergripande känslan av din poster. Medan en färgpalett med neutrala nyanser har lugnande nyanser som gräddiga och mjukt bruna nyanser, kommer en Bauhaus-inspirerad färgpalett att innehålla mer levande, ljusa färger.

3. Formulera ett budskap. Beroende på posterns syfte, måste du inkludera viktig information, som till exempel datumet för ett evenemang. Du måste också ha med en inspirerande uppmaning till handling (CTA) eller de ord som beskriver den åtgärd du vill att läsarna ska vidta, som att köpa en biljett till evenemanget.

4. Välj en bakgrundsbild. Oavsett om du väljer ett realistiskt foto eller en iögonfallande grafisk illustration, måste bakgrundsbilden du väljer vara av hög kvalitet. Alla bilder som används i din posterdesign måste också kunna skalas upp för att kunna skrivas ut i stor storlek på rätt sätt.

5. Experimentera med typografi. Typografi hänvisar till de teckensnittsstilar och storlekar som används för orden som är tryckta på din poster. Djärva typsnitt är perfekta för att fånga uppmärksamheten, eftersom de är lätta att läsa på avstånd. Undvik roliga teckensnitt som är svåra att läsa (även på nära håll).

6. Bestäm en huvudfokuspunkt. Fokuspunkten för din poster är dit du vill rikta läsarnas uppmärksamhet. Du kan bara ha en huvudfokuspunkt, så det är klokt att använda designelement som kontrasterande färger och negativt utrymme för att markera nyckelinformationen i din poster.

7. Välj en posterstorlek. Det är viktigt att överväga var din poster ska hängas för att bestämma den slutliga storleken. Det är ett vanligt misstag att välja en för liten poster, som inte bara kan se dum ut när du väl har tryckt och hängt upp den, utan också kan ha väldigt minimal plats för viktiga detaljer.

8. Skapa en postermall. När du behärskar ovanstående delar kan du börja använda dina favoritexempel för posters för att skapa mallar som förenklar din designprocess! Mallar tar bort gissningen med kreativ posterdesign och sparar massa tid.

Mallar och exempel på posters redo att användas

Är du sugen på att skapa kreativa posters? Ta en titt på dessa nio exempel på posters som kan inspirera dig just nu!

Reklam- och marknadsföringsposters

När det gäller posterexempel, är reklam- och marknadsföringsmaterial bland de mest populära – och det beror på att det fungerar! Reklamposters använder starkt språk och klara färger för att kommunicera ett varumärkes budskap till dess målgrupp. De innehåller oftast en uppmaning till handling (CTA), som "kontakta oss" eller "köp nu", för att uppmuntra läsare att engagera sig med det marknadsförda varumärket.

Exempel:

Denna reklamposter för en konstutställning illustrerar effektivt hur man kan kombinera djärva typsnitt och ljusa färger för att omedelbart fånga läsarens intresse. Färgval och användning av emojis skapar en känsla av entusiasm och antyder en modern eller ungdomlig konststil. Designern har använt negativt utrymme för att rikta läsarens fokus mot den mest kritiska informationen: evenemangets namn och plats.

Kampanjposters

En kampanj är en organiserad insats för att nå ett specifikt mål. Om du hör termen 'kampanjposter' och automatiskt tänker att postern stödjer en kandidat för regeringen, har du inte helt fel. Men kampanjposters kan också motivera en publik att vidta andra åtgärder för att nå ett mål, som att besöka en specifik destination eller verksamhet.

Exempel:

Example of Campaign Posters

Som du kan se från exemplet på postern ovan, handlar inte alla kampanjaffischer om politik. Denna Förälskad i Argentina-postern använder starka färger och engagerande bilder för att inspirera läsare att utforska naturen, fotbollen och kulturen (som vin och dans) i Argentina.

Posters för evenemang

Posters för evenemang är några av de vanligaste posters du kommer att stöta på när du är ute. Dessa posters fungerar bäst när de viktiga detaljerna lyfts fram. Information som evenemangets datum, platsen för evenemanget och evenemangets namn är alla centrala element att inkludera i posterns design. Designen för en evenemangsposter kan också inkludera en uppmaning att köpa biljetter.

Exempel:

Event Posters (Example)

Denna konstutställningsposter är ett utmärkt exempel på hur man använder tomt utrymme för att rikta publikens fokus mot viktiga detaljer. Det är lätt för läsarna att se evenemangets namn, datum och plats i det övre högra hörnet. Den medföljande akvarellgrafiken är slående, men stör inte.

Konsertposters

concert poster examples

Konsertposters är en sorts evenemangsposter som hjälper till att sprida information om kommande musikevenemang. Det är därför inte förvånande att effektiva konsertposters har flera gemensamma drag med framgångsrika evenemangsposters. Till exempel måste konsertposters innehålla viktiga detaljer, som tidpunkt och datum för evenemanget. De inkluderar också en uppmaning till handling, som när och var man kan köpa konsertbiljetter.

Exempel:

Example of Concert Poster

Det här exemplet på en poster för en rockmusikfestival har alla nödvändiga delar av en konsertposter och lite till. Den inkluderar evenemangets namn, tillsammans med en slående gitarrgrafik, som posterns fokuspunkt. Stöddetaljer, som typ av musik och inträdesavgift till konsert, finns längst ner.

Infografiska posters

Infografiska designposters, som namnet antyder, kombinerar textinformation med grafiska bilder. För att vara effektiva bör infografiska posters använda enkla typsnitt och större textstorlek, vilket gör det lättare för publiken att läsa informationen. Det är också viktigt att infografiska posters använder högkvalitativa bilder eller illustrationer för att undvika pixelering när de skrivs ut i stort format.

Exempel:

Infographic Posters (Example)

Om du är på jakt efter en kreativ poster som presenterar information på ett distinkt sätt, sök inte längre än detta posterexempel Goda ölsorter. Designern har använt ett fetstilt, lättläst typsnitt för rubriken och texten. Dessutom kommer de enkla vektorbilderna att behålla sin skärpa, även vid stora posterstorlekar.

Vetenskapliga posters

Vetenskapliga posters är en sorts infografiska posters som omvandlar komplexa vetenskapliga koncept till lättbegripliga bilder. Det är självklart att många vetenskapliga posters innehåller tekniska termer och formler som behöver enkel, lättläst typografi. Effektiva vetenskapliga posters använder enkla typsnitt och tydliga bilder som är omgivna av vitt utrymme.

Exempel: 

Scientific Posters (Example)

Denna vetenskapliga poster av Cirsium Canum är både lättläst och rolig att titta på. Designern valde ett enkelt foto som förvandlades till ett elegant konstverk med hjälp av svartvitt. Dessutom är typografin ren, enkel och perfekt placerad för snabb läsning.

Filmposters

movie poster example

Liksom posters för evenemang, annonserar filmposters en kommande visning eller lansering av en film. Därför inkluderar många filmposters viktiga detaljer som premiärdatumet för filmen eller biljettpriset. En effektiv filmposter bör ha iögonfallande grafik för att locka en större publik och inkludera namnen på kända skådespelare som kan öka intresset för filmen.

Exempel:

Movie Posters (Example)

För att förstå de mest betydande aspekterna av en filmposter, ta en titt på denna kreativa poster för A Star is Born. Trots att det är en äldre film, inkluderar postern inte filmens utgivningsdatum. Den presenterar dock två framstående skådespelare från filmen och en lista över låtar som filmen gjorde kända för att skapa intresse.

Skolposters

Förutom filmaffischer, som kan vara proppfulla med grafik från filmen, tenderar skolposters att vara de mest färgstarka och visuellt spännande affischerna. Effektiva skolposters är medvetna om målgruppen (barn!), så de innehåller roliga typsnitt och livllga illustrationer. Dessa posters är vanligtvis mindre texttunga och brukar istället använda korta meddelanden och massor av bilder.

Exempel:

School Posters (Example)

Postern Dream Big Little One är ett utmärkt exempel på en skolposter. Den har roliga men ändå lättlästa teckensnitt, vilket gör den perfekt för små barn. Dessutom bidrar de tecknade planeterna och rymdskeppen till en fantasifull konststil som är både inspirerande och lämplig för skolåldern.

Inramade posters

Bland alla posterexempel på denna lista, är inramade posters det mest exklusiva du kan hitta. Oavsett om det är en inramad evenemangsposter, inramad infografisk poster, eller en inramad poster med konstverk, förstärker en ram omedelbart det professionella utseendet och känslan av en posterdesign. För att göra en inramad poster extra lyxig, välj en mörk eller naturlig träram, eller en svartmålad träram.

Exempel:

Framed Posters (Example)

När det kommer till lyxiga inramade posters, är denna Van Gogh XII-poster skördens pärla — bokstavligen! Den bär titeln ‘Landscape (1925-1928)’, och de djärva färgerna i trycket kompletterar den enkla typografin perfekt. Det vita utrymmet runt kanten är perfekt för att balansera den svartmålade träramen.

Andra posters

Har du försökt komma på den perfekta postern, men inte hittat några exempel som stämmer överens med din vision? Oroa dig inte! Det finns massor av andra posters förutom de nio förslagen ovan, som kombinerar djärv typografi med livfull grafik för att främja något, sända ett budskap eller dela en känsla med läsarna. Det finns verkligen inte en enda metod för att skapa en kreativ poster!

Exempel:

Other Posters (Example)

Ta till exempel denna Yeezus-poster med popkulturtema. Även om postern inte marknadsför något specifikt, är dess användning av populära popkulturteman ett sätt att uttrycka gemensamma intressen med en publik på. Vit text mot en svart bakgrund är också utmärkt för läsbarheten.

Förstärk ditt budskap med iögonfallande posters från Optimalprint

custom-poster examples

Nyckeln till framgångsrik posterdesign ligger i att koncentrera dig på tre aspekter: ditt meddelande, dina färger och din typografi. Beroende på din posters tema kan din valda blandning av färger och typsnitt, bilder och illustrationer, eller vitt utrymme och grafiska element få din poster att sticka ut. När du är redo att skapa din poster, lita på proffsen på Optimalprint!

Optimalprint erbjuder färdiga posterdesign och personlig väggkonst som du kan anpassa för att förstärka ditt meddelande. Oavsett om du använder vår praktiska mobilapp eller besöker vår webbplats på en stationär dator, kan du skapa effektiva posters på bara några minuter. Och med papper som är certifierat för miljövänlighet, är Optimalprint-poster lika hållbara som de är enkla att skapa.

Skapa dina egna skräddarsydda posters eller köp Optimalprints färdiga designade posters idag!