do not visit
50% rabattKod: KORTSE | t.o.m: 28/04
Trycks i Sverige, 1 - 2 dagars leverans
8,2 / 10
Bäst på kundnöjdhet

Fantastisk kvalitet till överkomliga priser

Välj en papperstyp som passar bäst till ditt brevpapper: silk-papper ger en len yta och en vacker finish, blankt papper gör att färgerna ser mer levande ut och briljantvitt matt papper är optimalt för kort utan foton.

Foliering

Det bästa blev precis ännu bättre! Premiumkort med folie som pricken över i:et. Välj guld, silver eller koppar för att matcha dina kort.

Rundade hörn

Med sinne för detaljer! Våra kort med rundade hörn visar upp ditt sinne för detaljer.

Allt sitter i detaljerna

Välj våra premiumkuvert i kraftigt papper med fin textur för en mer lyxig känsla.

Tackkort för nattvarden

Första nattvarden är en viktig milstolpe som du vill minnas med dina vänner och familj. Tackkort för nattvard är ett lätt och meningsfullt sätt att tacka de som var med på din nattvard på och delade din glädje. Läs vidare för att få reda på mer om korten, vad de bör inkludera och hur du kan skapa ditt eget med Optimalprint.

Vad är en nattvard?



Nattvard kallas även för eukaristi och är en ritual i kristendomen som symboliserar Jesus sista måltid med sina lärjungar innan hans död. I Bibeln står det att Jesus bad sina lärjungar minnas honom varje gång de drack vin och åt bröd genom ritualen. Hågkomsten firas under mässan eller nattvarden i många kristna samfund.


Brödet och vinet ses som en symbol av Jesus kropp och blod, och de som deltar i nattvarden tros ta emot kroppen och blodet av Jesu Kristi, ett tecken på andlig enighet. För unga människor är den första nattvarden en övergångsrit. Den markerar början av ett fullständigt medlemsskap i kristna kyrkan och visar ett speciellt band med Jesu Kristi.

Hur tackkort för nattvarden fungerar



Familj, vänner och andra i samfundet deltar i personens första heliga nattvard för att bevittna deras troförpliktelse. Nattvarden består ofta av en ceremoni där den unga personen tar nattvarden och efteråt samlas alla som var med. För många familjer är det kutym att skicka ett tackkort till deltagarna några dagar eller veckor efter nattvarden. Det är inte bara för att tacka för deras närvaro, utan även för att minnas det formellt. Fina tackkort till nattvarden sparas ofta långt efter att de har skickats och mottagits.


Tackkort för nattvarden kan se olika ut beroende på personens smak och stil. En del är mer traditionella och formella, medan andra är mer moderna och unika. Men oavsett vad du väljer innehåller alla kort ofta samma huvudelement:

Tackmeddelande



Den första och mest självklara delen av ett tackkort till nattvarden är ett enkelt tack. Hur de ska se ut är helt upp till den som skickar, men många väljer ett enkelt budskap som: "Tack för att du firade den första nattvarden med mig" eller "Tack för dina böner och ditt stöd på min speciella dag."

Information om nattvarden



Den andra delen i tackkortet till nattvarden är vanligtvis information om nattvarden. Det inkluderar viktiga datum som när ritualen tog plats, vem som förrättade den och var det höll plats (t.ex. i kyrkan eller i hemmet).

Namnteckning



Slutligen så är kort för första nattvarden vanligtvis signerade av första kommunikanten och deras föräldrar. Det är för att avsluta meddelandet på ett formellt sätt och visa att det kom från dem.

Bilder



Bilder är valfria delar på ett kort för nattvarden, men det är värt att inkludera om du har bra foton från eventet.

Bibelvers



En del väljer att inkludera en biblevers eller ett citat om nattvarden i deras tackkort för första nattvarden.

Skapa personliga nattvardskort som är unika



En del butiker har färdiga tackkort för första nattvarden, men de är inte alls lika speciella som när du skapar dina egna. Med Optimalprints onlineresurser hjälper vi dig att personalisera dina nattvardskort som kommer att värdesättas och minnas i flera år framöver. Vår professionella tjänst kan hjälpa dig skapa unika, anpassade kort för din speciella dag som speglar dig, för tackkort för nattvarden ska vara mer än bara ett tack.


Det bästa är att du inte ens behöver lämna ditt bekväma hem för att komma igång. Allt du behöver göra är att ha tillgång till en dator eller mobil. Därifrån har du möjligheten att designa dina tackkort för första nattvarden precis som du vill genom en av våra färdiga mallar.


Så här fungerar processen:

Välj en mall och layout



Börja genom att välja en av våra många mallar för nattvardskort. Optimalprint har flera olika alternativ, som till exempel är designade för flickor, pojkar, utan foton och med foton. Med ett sådant urval hittar du blixtsnabbt ett perfekt tackkort till dop. Men det är inte allt, för korten kommer även i olika format –vikta, enkelsidiga och dubbelsidiga. Du kan även välja papperskvalitet som blankt eller obehandlat.

Anpassa din design



Detta är den roligaste delen – att vara kreativ. Du kan välja att anpassa dina nattvardskort genom att lägga till text, bilder och annan grafik. Du kan till exempel lägga till dina egna foton från nattvarden eller ett meningsfullt bibelcitat. Du kan även anpassa färgerna och typsnitten för texten med vår lättanvända textredigerare.

Korrläs och tryck



Det tredje steget är att korrläsa din design och kontrollera om ditt tackkort till nattvarden låter och ser ut som du vill. Det kanske verkar onödigt, men det är i ditt bästa intresse att se över ditt tackkort för nattvard med kritiska ögon. Då kan du fånga upp stavfel eller bilder av dålig kvalitet som kan ha missats i första omgången.


Om och när du är nöjd med ditt tackkort för nattvarden lägger du din beställning och låter korten skickas till dig. Optimalprints snabba leverans ser till att dina tackkort för nattvard kommer fram på nolltid.


Optimalprint är stolta över att ha kunnat hjälpa till att skapa tackkort till första nattvarden med foton som mottagarna behåller för evigt. Vårt mål är att göra processen med personaliserade tackkort för nattvard så enkel och stressfri som möjligt. Gå vidare och upptäck vårt urval med tackkort för nattvarden och kom igång. Med Optimalprint kan du skapa de vackraste och mest meningsfulla tackkortet för nattvarden på bara några klick!