Guide för effektiv direktreklam mot dina kunder
En viktig del av en framgångsrik marknadsföringskampanj är att noga identifiera vilken målgrupp som ni önskar kommunicera med. Optimalprint.com kan förse er med marknadsföringsmaterial till ett pris som ligger minst 33% under nuvarande priser. Med följande text så vill vi erbjuda tips för att också effektivisera marknadsföringen.
Marknadsföringsalternativ:
- Lokal eller nationell radio
- Lokala eller nationella tidningar
- Lokal eller nationell TV
- Utomhusreklam
- Direktutskick
- Telemarketing
- SMS eller annan typ av mobilkommunikation
Fördelar med direktreklam (dm):
- Besluta om målgrupp.
- Budskapet baserat på målgruppens behov.
- Optimering av målgrupp och budskap genom att följa kontrollgrupperna. Efter test bestämmer ni målgrupp, erbjudande, tidpunkt med mera.
- Specifik data beträffande vad kunderna köper och minst like viktigt vad kunderna inte köper respektive vilka kunder som inte köper något alls.
8 Steg för en framgångsrik direktreklamskampanj:
Definera syftet
- Skapa kännedom om ditt nya företgag
- Öka försäljningen
- Ökad kundlojalitet
- Öka lönsamheten pay existerande kunder
- Svara på konkurrenters agerande
- Marknadsföra nya produkter/tjänster
- “Promotion”
- Varumärkesbyggande
- Övrigt
Fatta medvetna beslut!
- Budskap – Vad och när vill du kommunicera och till vem?
- Totalkostnad för kampanjen, ex marknadsföringsmaterial, marknadsföringsbudget, köp av adressinformation, distributionskostnader, uppföljning av kampanjen och kostnader relaterat till dig.
- Försäljningsmål – Förväntat antal av försändelser, antal svar, genomsnittligt ordervärde per avslut?
- Påverkan på kundernas lojalitet
- Avslutsfrekvens, antal kunder som förväntas agera på erbjudandet
- Försäljning som krävs för att kampanjen ska gå med vinst.
Gå noga igenom följande innan ni initierar kampanjen
En av de viktigaste besluten för en effektiv direktmarknadsföring är beslutet om målgrupp. För att identifiera din målgrupp börja med att förstå existerande kundbas, de ger en god bild over vilka företag som kan tänkas nappa på ert erbjudande.
- Vilka intäkter genererar dina olika kundsegment?
- Vilken av dina produkter önskar du att kunderna ska köpa?
- Inom vilka industrier finner du dina nuvarande kunder?
- Hur långt ifrån dina butiker finner du företagen inom din målgrupp?
- De potentiella kundernas omsättning och storlek?
- Tidpunkt för kampanjstart?
Testa dina slutsatser och antaganden i verkligheten
- Beställ eller ta fram själv cirka 500-700 adresser
- Dela in dem i två grupper
- Testa olika budskap och erbjudande mot de olika målgrupperna
- Observera responsen, försäljningsutveckling och svarsfrekvens
Utvärdera testerna, dra dina slutsatser och besluta
- Nådde du målen som sattes upp?
- Om inte målen uppnåddes fundera på orsakerna ?
- Vilken kommunikationskanal var mest effektiv?
- Vilken säljkanal var mest effektiv?
- När mottog ni kundernas respons?
- Besluta om slutgiltigt marknadsföringsbudskap
- Besluta om tidpunkt för kampanjstart.
Ta hand om kunderna som kontaktar er!
- Som en generell regel gäller – ju mer svarsalternativ som du ger till kunderna desto bättre respons. Svarsalternativen är bland annat via Internet, e-post, kuponger, fax, telefon, SMS eller personliga besök.
- Utse en person som ansvarar för de kunder som tar kontakt.
- Säkerställ att ni har tillräcklig serverkapacitet om kontakt sker över Internet?
- Säkerställ att alla involverade på företaget har tillgång till alla kanaler som mottar svar från kunderna
- Säkerställ att ni lagrar alla svar som kommer in på ett sätt som underlättar uppföljning och säkerställer kontroll?
- Om ni använder kuponger måste ni bestämma vem som ska hantera inkommande kuponger
- Telefonen måste kunna hantera samtidigt inkommande samtal. Fundera också om ni ska erbjuda en ”call back” funktion
- Strukturera er så att ni kan hantera eventuella variationer vad gäller inkommande svar oavsett hur de mottas.
Tid för att bestämma kampanjens utformning!
- Budskap?
- Erbjudande?
- Målgrupp?
- Svarsalternativ?
- Köp av adresser? Kontakta oss om ni behöver hjälp! – Kontakta oss)
- Vad kan ni göra för att skilja er ut från era konkurrenter?
- Storlek på marknadsmaterial
- Text på marknadsmaterialet
- Distributionsformat
- Tidpunkt för utskick – helst ska marknadsmaterial komma kunden tillhanda tisdag, onsdag eller torsdag
Implementera din marknadsföringskampanj
- Glöm inte att alltid förhandla med företaget som ansvarar för distributionen av ert marknadsmaterial. Rabatter är ofta tillgängliga för volymer till mer än 500 adresser.
- Säsongsvariationer och semestertider är viktiga hänsynstagande eftersom de kan påverka effekten av er kampanj betydligt.
- Förändringar av planeringen i sista sekund. Har något inträffat som påverkar kampanjplaneringen, t.ex. konkurrenters prissättning, marknadsföringskampanjen, dålig publicitet av ert företag? Fundera på om nya förutsättningar påverkar er kampanj?
FÖLJ UPP!
- Vilka kunder var det som faktiskt responderade på kampanjen?
- Vad köpte dem?
- När köpte dem?
- Genomsnittligt ordervärde jämfört med era antaganden
- Vad var det som de responderande kunderna inte köpte?
- Inom vilka målgrupper/branscher återfann ni kunderna som responderade
- Hur responderade kunderna, genom vilka kanaler?
Vem responderade inte?
- Varför responderade dem inte?
- Inom vilka målgrupper/branscher återfann ni kunderna som inte responderade
- Kontakta kunderna och fråga vad det skulle krävas för att de skulle respondera? Ta lärdomarna vidare till nästa marknadsföringskampanj